ריטואלים כאמצעי לחווית לקוח מותגית

טקסים וריטואלים כאמצעי לחווית לקוח מותגית

ריטואלים סביב רחצה בתרבויות העולם

כבר אלפי שנים מתקיימים ברחבי העולם טקסי רחצה תרבותיים מסורתיים שרבים מהם אף בעלי משמעות דתית מניקוי הגוף ועד לטיהור הנשמה, דרך התחדשות ולידה מחדש ועד לחיבור קוסמי עם הטבע. כך למשל, רחצה במעיינות או באוקיינוס ​​מחברת את האדם לטבע, למסורת האבות ולכוחות הקדמוניים. כולנו מכירים את טקס הטבילה היהודי במקווה כטקס טהרה הקשור למחזור האישה, ללידה, לחתונה ולגיור. בהינדואיזם, למשל, הרחצה בנהר הגנגס מכונה “סנאנה” ובעלת חשיבות רוחנית עצומה שמסמלת את שטיפת החטאים. ה-Wudu, טקס הטיהור האיסלאמי לפני התפילה כולל רחיצת ידיים, פנים ורגליים ומסמל טיהור פיזי ורוחני הדרוש לפני החיבור האלוהי. טקס ההטבלה הנוצרי במים מסמל לידה רוחנית מחדש, אמונה דתית והיטהרות מן החטאים. טקס ה”אונסן” היפני מתקיים במעיינות החמים שמציעים חיבור עם הטבע. טקס החמאם הטורקי משלב ניקוי עם מפגשים חברתיים וטכניקות עיסוי מסורתיות, לעומת החמאם המרוקאי שמיועד לא רק לניקוי אלא גם לאירועים חשובים כמו חתונות ולידה. כל אלה מתווספים גם אירועים פולחניים-תרבותיים מסוימים כמו ליקוי חמה שדורש רחצה פולחנית בנהרות ועוד. המשמעויות הסימבוליות בין התרבויות כוללות טיהור באמצעות טקסי הרחצה המיועדים להסרת זיהומים פיזיים ורוחניים ובמקרים מסויימים מסמלים מעברים בחיים כשטבילה במים מסמלת לידה רוחנית מחדש, ניקוי הנשמה והתחדשות. 

טקסים אישיים של רחצה וטיפוח אישי

מעבר לטקסים דתיים ותרבותיים, גם תחום הרחצה והטיפוח האישי התפתח בעשור האחרון לטקסים שחלקם בעלי משמעויות עוצמתיות. טקס המיינדפולנס למשל, מתקיים בשעות הבוקר עם התעוררות באמצעות מקלחת פושרת ולאחריה טיפול לעור ולשיער ומהווה מעבר משינה למודעות ועירנות. גם אמבטיה ארוכה ומפנקת המלווה בשמנים אתריים ומוזיקה מרגיעה היא פלטפורמה לביטוי יצירתי. בהקשר של טיפוח אישי – הדלקת נרות, עמעום אורות וגילוח קפדני או גזיזת ציפורניים הופכים לטקס שקט וממוקד המעורר תחושת רוגע ומציע הפוגה מהכאוס של חיי היומיום. אמבטיה חמה בתוספת מלחים או עשבי תיבול הופכת לטקס של שטיפת האנרגיה השלילית, ניקוי רגשי והתחדשות. מריחת קרמים או שמנים מתוך כוונה, עיסוי בחמלה עצמית והכרת תודה, הופכים לטקס של אהבה עצמית וחיבור לגוף. וישנם טקסים הנושאים ערך סנטימנטלי כמו שימוש בניחוחות או כלי טיפוח ספציפיים שעברו מדור לדור ומהווים חיבור להיסטוריה המשפחתית ולמורשת הקדומה.

מותגים שיוצרים ריטואלים עבור לקוחותיהם 

כבר כמה עשורים שמותגים בינלאומיים יוצרים עבור לקוחותיהם טקסים מסוגים שונים, החל מטקסי מוטיבציה והעצמה אישית, דרך רגש והנאה חוויתית ועד לטקסי טיפוח אישי. כשהערך המוסף לכך הוא מעורבות רגשית מצד הלקוחות, נאמנות והזדהות עם המותג. סטארבקס, למשל, יצרו אופציה להזמנת משקה ייחודי בהתאמה אישית לפי הטעם והציפיות של הלקוח תוך התייחסות לגודל, סוג החלב והסירופ כשפעולת הכנת המשקה ה”מושלם” עבור הלקוח הופכת לטקס יומי מהנה. מותג פצצות האמבטיה Lush מאופיין במגוון ענק של צבעים וריחות ובטקס המתקיים בעת הפתיחה והשימוש במוצר. נייק מספקת חווית טרום-אימון באמצעות טקס שריכת הנעליים בעת הכנת הפלייליסט האישי לקראת אימון הכושר ובכך הופכת את המוצרים שלה לטקס של שיפור עצמי והישגים אישיים.

חברת Apple למשל, הפכה את טקס הרכישה של המוצרים ובאמצעות אריזות מיוחדות בקו עיצובי מינימליסטי שהן בפני עצמן סמל לחדשנות, בנתה מערך ציפיות מרגש.

תפקיד הטקסים הריטואלים ביצירת בידול וחיזוק הקשר הרגשי של הלקוח עם המותג

הדוגמאות הללו מדגישות את המרכיבים המרכזיים של טקסי מותג מוצלחים שמתחברים לרצונות ולשאיפות האישיות של בנאדם ומעניקים לו תחושת שייכות. טקסים המעניקים ללקוח חוויה רב חושית (סינסתזיה) מחזקים את הקשר הרגשי שלו למותג. וכן, עידוד הביטוי האישי והיצירתי תוך חיבור של אדם לקהילה או לחוויה משותפת באמצעות טקסים המחזקים את הנאמנות שלו למותג.

בהקשר זה, מעניין לנתח את רשת RITUALS (www.rituals.com) שאימצה את הקונספט הריטואלי שלה הן בחזון והן בכל מערך האסטרטגיה השיווקית שלה, במיתוג, בסטוריטלינג ובעיצוב חווית הלקוח. 

היזם ריימונד קלוסטרמן, מייסד הרשת ההולנדי, שם לב כיצד פעולות של שגרה יומיומית כמו מקלחת ושטיפת ידיים הפכו לטקסים משמעותיים בתרבויות שונות, והדבר שאתגר אותו היה לממש את התחושה המיוחדת הזו של תשומת לב ורווחה בחיי היומיום שלנו. 

החזון שלו היה ליצור שילוב הרמוני בין הערכים לתרבות תוך מחויבות לקידום הרווחה הן האינדיבידואלית והן הקהילתית, שמירה על אתיקה, מודעות סביבתית ואחריות חברתית ומטרתו היתה לשקף ערכים אלה הן בפעילות השיווקית הכוללת חוויות חדשניות וזיפורי מותג יצירתיים והן בבחירת המוצרים עצמם.

המודל העסקי של רשת Rituals מאופיין במכירה ישירה לצרכן, הן בחנות האון-ליין והן בחנויות הפיזיות, תוך הקפדה על תדמית המותג וחווית הלקוח, כאשר מסע הלקוח מתרחש באמצעות הרשתות החברתיות, האתר החנויות ואירועי פופ-אפ ייחודיים. 

החנות הראשונה ברשת, נפתחה באמסטרדם לפני 23 שנה ועוצבה כמקום מרגוע שכלל מרחב חושי של מוסיקה, תאורת אווירה ותצוגה אינטראקטיבית. נקודת המוצא של קלוסטרמן היתה שטקסים מצטיינים במזיגת סיפורים עוצמתיים לתוך המותג שלהם ובמסע לקוח שהוא מעבר למוצרים הפיזיים אל עולם של טיפול עצמי, מיינדפולנס ורווחה. ההצלחה של הרשת היתה מיידית ובשני העשורים הבאים, התרחבה לאירופה, לאסיה ולצפון אמריקה. מגוון המוצרים והליינים עצומים ופועלים בהשראת מסורות מרחבי העולם החל מטקס החמאם המרוקאי ועד לפילוסופיה הסינית הדאואיסטית. 

ההשפעה של מותגי Rituals בשוק

מותגי הרשת נתפסים כנישת יוקרה ומהווים מרחב ייחודי בשוק הטיפול העצמי-אלטרנטיבי בשילוב אסתטיקה יוקרתית, הם מגשרים על הפער בין מסורות עתיקות ואורחות חיים מודרניים וחקירה תרבותית, הם מהווים כלי 

לטיפוח של קהילה הבנויה על ערכים משותפים של מיינדפולנס ורווחה, יצירת השפעה חברתית-חיובית ועוד.

הטקס הוא ה-STORYTELLING

אי אפשר להפריד בין ההשפעה של הטקסים הריטואליים לבין השימוש המופתי שלהם בסיפורים. טקסים שואבים השראה מתרבויות מגוונות וממסורות עתיקות ומוסיפים עומק לנרטיבים שלהם. מנהלי המותגים של Rituals שוזרים את הנרטיבים הללו בשמות המוצרים ובאריזותיהם, בתוכן השיווק, במסרים המתוקשרים במדיה החברתית ובחווית הקנייה בחנות.  

ומה הערך המוסף?

לפני הכל חיבור רגשי עם הלקוחות והתחושות שהם חווים כשהם מבקרים בחנות שמספקת להם הרבה מעבר למוצרים הפיזיים – שייכות לעולם המותג, הקפדה על אתיקה, קיימות ואחריות חברתית, כדוגמת מוצרים טבעיים, שימוש בחומרי גלם ירוקים ובאריזות ידידותיות לסביבה.

חוויה שהיא הרבה מעבר למותג עצמו

החנויות שמשלבות את התפיסה הריטואלית מצויות בחיפוש מתמיד אחר דרכים מגוונות כדי לעורר ולהעצים את הלקוחות במסעם הרוחני תוך התמקדות בעקרונות המיינדפולנס, בסיפורים ובהשראות תרבותיות, הדבר ניכר בעיקר בתעשיית היופי באמצעות יצירת חוויות הוליסטיות משמעותיות מעבר למוצר עצמו.

שימוש בסטוריטלינג שמעורר רגשות

מאז ומתמיד סיפורי טקסים נגעו ברגשות האנושיים האוניברסליים: הכמיהה לשלום, החיבור לטבע והחיפוש אחר האיזון הפנימי. המסרים הללו גורמים ללקוחות להרגיש שרואים ומבינים אותם. 

מותג סבון הרחצה Dao Balancing  מתבסס על הפילוסופיה התאואיסטית, בעוד שמותג הקרם Karma Happy  מרמז על השקפת עולם אופטימיסטית. שמות המוצרים והנרטיבים שלהם מספקים את ההשראה לשימוש במוצר.

אריזות המוצרים מאופיינות בויזואלים שובי-לב ואלמנטים סיפוריים, סמלים עתיקים, סצנות טבע מרגיעות ועוד.

אתר האינטרנט ופלטפורמות המדיה החברתית של Rituals הם אוצר בלום של סיפורים הכוללים טקסים, תוכן שנוצר על ידי משתמשים המשתפים חוויות אישיות ועדויות בנוגע לשימוש במוצרים בחיי היום-יום שלהם. 

החנויות עצמן מתוכננות להיות נרטיבים סוחפים החל ממוזיקה מרגיעה, דרך תאורת אווירה וכלה בתצוגות אינטראקטיביות סינסתזיות שמזמינות את הלקוחות לגלות את הטקסים והסיפורים שמאחוריהם. חלק מהחנויות אפילו מארחות סדנאות והרצאות המתמקדות בנושאים ספציפיים, מה שמעמיק עוד יותר את חווית הסיפור כמו שימוש בסיפורי מותגים המבוססים על עקרונות איורוודיים המשלבים טקסים לאיזון והרמוניה, טקס החמאם וחווית בית המרחץ המרוקאי המסורתי כולל תיאורי מוצרים עם סיפורים על קיטור, ניקוי והתחדשות ואריזת המוצרים הכוללת דפוסי אריחים בסגנון האדריכלות המרוקאית. כך לדוגמא, סיפור המותג The Ritual of Jing Sleep המעודד הכנה מודעת לשינה – מספר סיפור על החשיבות של מנוחה ורגיעה  ומציע טקס ליילי מרגיע כולל שימוש במוצרים כמו “ערפל כרית מנומנמת” ו”נר עיסוי Deep Relax”.

הרעיון הטקסי יוצר חוויה ייחודית ללקוחות

מוצרי Rituals מעוצבים סביב טקסים ספציפיים כמו חוויית “המקלחת ההוליסטית” או “טקס השינה האיורוודי”, לכל קו מוצרים יש ריח, אריזה ואפילו מוזיקה משלו היוצרים חוויה חושית שהיא הרבה מעבר למוצר.

חנויות Rituals מיועדות לשמש כבית להרפיה וטיפול עצמי ולעתים קרובות מעודדות לקוחות לנסות מוצרים וטקסים שונים. בחנויות מסוימות אף מתקיימות סדנאות ומפגשי מדיטציה להעצמת פילוסופיית המותג.

טווית נרטיבים סביב כל מוצר וטקס שמתחברים ללקוחות ברמה הרגשית, כולל העמקת הערכת הלקוחות באמצעות שיתוף של חומרים חינוכיים על המרכיבים והמסורות מאחורי המוצרים שלהם.

Rituals מעודדת לקוחות להתאים אישית את הטקסים שלהם על ידי הצעת מגוון מוצרים ואפשרויות התאמה אישית. זה מעצים את הלקוחות ליצור טקסים משמעותיים וייחודיים להם, המטפחים קשר עמוק יותר עם המותג.

טקסים מטפחים תחושת קהילה על ידי יצירת מרחבים מקוונים ולא מקוונים עבור לקוחות להתחבר ולשתף את החוויות שלהם. היבט חברתי זה מחזק את הרעיון שטקסים אינם קשורים רק לטיפול עצמי של הפרט, אלא גם על חוויות ומסורות משותפות של קהילה.

על ידי שילוב אלמנטים אלו, Rituals הפכה את פעולת הקנייה לחוויה הוליסטית ומשמעותית יותר על ידי כך שהציעה ללקוחות דרך להתחבר לעצמם וליצור טקסים אישיים המשפרים את רווחתם.

אפשר לומר כי הצלחתה של Rituals טמונה בהבנת הכוח הטמון במנהג הטקסיות על מנת ליצור קשר עם לקוחות ברמה עמוקה יותר ויצירת מוצרים וחוויות מותג שמתחברים לצורך האנושי הזה.

Rituals עושה שימוש חכם במדיה החברתית כדי לתקשר את המסר המותגי ומעמיק את החיבור לקהל הצרכנים 

באמצעות מערך תוכן מרגש ושובה לב שמעניק חוויה שהיא הרבה מעבר לקידום המוצר כדוגמת ציטוטים מעוררי השראה, ויז’ואלים מרגיעים, תקשור של טקסים תרבותיים אקזוטיים ומגוון שיטות מעולם הבריאות והטבע ןכן באמצעות שימוש בהאשטאגים יצירתיים במדיה החברתית כמו #MyRitual ו-#RitualsofWellbeing במטרה להניע את העוקבים לשתף בחוויות שלהם ולהתחבר לאחרים החולקים את הערכים שלהם.

כדי להעמיק בסיפורים שמאחורי המוצרים שלהם, הם חולקים את ההשראה התרבותית, משתפים בשימושים המסורתיים וביתרונות הרגשיים של הטקסים ומזמינים את קהל העוקבים שלהם לגלות את העולם שמעבר, שיתופי פעולה באמצעות משפיענים רלוונטיים המגלמים את ערכי המותג שלהם ומוסיפים לו מימד אותנטי, תוך הצגת הטקסים בתרחישים מהחיים האמיתיים. באינסטגרם – שימוש ברילס ובצילומי סגנון חיים מעוררי השראה, בפייסבוק באמצעות בניית קהילה כקבוצת פייסבוק עם תכנים של שידור חי, שאלות ותשובות, מאמרים רלוונטיים ואירועי קהילה, קידום מכירות של המוצרים באמצעות הפוסטים והסטוריז העולים ברשתות החברתיות – מופיעים לינקים זמינים לרכישת מוצרים ושירותים, יוצרים מבצעים והנחות בלעדיים לקהל שלהם והרחבה תמידית של אסטרטגיית המסר של המותג, הרבה מעבר למוצרים הפיזיים ולשירותים שלו.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין? שתפו.

מנוי חינם

רוצים לקבל את המגזין ישירות למייל או לוואטסאפ שלכם?

עוד בגיליון זה

הדרך המהירה למציאת פתרונות מעשיים
להשגת מטרות עסקיות ושיווקיות מאתגרות

יש לכם מטרה עסקית/שיווקית מאתגרת שאתם רוצים למצוא דרך אפקטיבית להשיג אותה? 

שיטה מדויקת המאפשרת הגעה לפתרון מהיר ודרך פעולה יצירתית המבוססת על תובנות חדשות, על השוק, התחרות ועל הלקוחות.

הספריט מחבר את הצוות שלכם לעבודה משותפת, ומייצר תוצאות שמובילות להחלטות מהירות ולביצוע אפקטיבי שניתן למדידה.